The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Martin Nordin . Photo

Martin Nordin

Policy officer

Martin Nordin . Photo

Jobbpolarisering – ett stadsfenomen?

Author

• Cecilia Hammarlund
  • Martin Nordin

Summary, in Swedish

Stora tekniksprång i samhället ställer nya krav på arbetskraftens kvalifikationer. Efterfrågan på högkvalificerad arbetskraft ökar men även nya lågkvalificerade jobb kan bli vanligare. Man talar om en jobbpolarisering där medelkvalificerade jobb ersätts av både hög- och lågkvalificerade jobb. Finns det jobbpolarisering i Sverige? Hur påverkas företagen och skiljer sig jobbpolariseringen åt mellan landsbygden och städerna? Vi finner att:

Jobbpolarisering förekommer framför allt i Stockholm, även om det finns visst stöd för hypotesen även i andra storstadsområden.
Företag som använder medelkvalificerad arbetskraft blir allt mindre betydelsefulla. Trenden är starkast i storstäderna men syns även på landsbygden.
Andelen anställda i företag med många högkvalificerade ökar i hela Sverige, men mest i storstadsområden utanför Stockholm.

Department/s

• AgriFood Economics Centre, Lund University School of Economics and Management