The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Finn Hedefalk . Photo

Finn Hedefalk

Researcher

Finn Hedefalk . Photo

Strategisk cykelplanering i orter av olika storlek

Author

  • Kerstin Robertsson
  • Finn Hedefalk
  • Anna Kjellin
  • Godefroid Ndayikengurukiye

Summary, in Swedish

Syftet med detta projekt har varit att analysera förutsättningarna för cykling i tätorter av olika storlek. En central del i detta arbete var att tillämpa och utvärdera den GIS-baserade GTCmodellen för beräkning av geografisk tillgänglighet för cykling i kommuner och tätorter av olika storlek (Robertson m.fl., 2018). Projektet har genomförts i samarbete med elva kommuner av olika storlek och struktur i Skåne samt i samarbete med Region Skåne. GTC-modellen har använts för att beräkna den geografiska tillgängligheten för cykling i de största tätorterna i de medverkande kommunerna, för att beräkna potentiella cykelflöden samt för att analysera följande fallstudier: förutsättningarna för ungdomar att cykla till skolor och aktiviteter, effekter av etablering av externa köpcentrum, effekter av lokalisering av järnvägspassager samt effekter av förtätning och nya bostadsområden. Möjligheten att även använda demografiska och socioekonomiska data som underlag vid modellbaserade analyser bedömdes vara goda.

Slutsatserna från projektet är att analyser och presentationer av geografisk tillgänglighet är användbara i samband med översiktsplanering och att potentiella flödesanalyser underlättar identifieringen av utvecklingsbehov i cykelnäten. Båda typerna av resultat kan vara lämpliga att använda för att åskådliggöra förutsättningarna för cykling i samband med policyarbete i kommunerna. De underlag som GTC-modellen kan tillhandahålla bedöms bidra till bättre målstyrning i planeringen.

Department/s

  • Centre for Economic Demography
  • Department of Economic History

Publishing year

2022-10-01

Language

Swedish

Publication/Series

K2 RESEARCH

Issue

1

Document type

Report

Publisher

K2 - Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik

Topic

  • Transport Systems and Logistics
  • Human Geography
  • Economic Geography
  • Other Computer and Information Science

Keywords

  • Geografisk tillgänglighet
  • Tillgänglighet
  • Cykling
  • Cykelinfrastruktur
  • Infrastruktur
  • Transporter
  • Trafikmiljö
  • trafikplanering

Status

Published

Report number

2022

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-89407-12-1