Finn Hedefalk
Researcher
Strategisk cykelplanering i orter av olika storlek
Author
Summary, in Swedish
Syftet med detta projekt har varit att analysera förutsättningarna för cykling i tätorter av olika storlek. En central del i detta arbete var att tillämpa och utvärdera den GIS-baserade GTCmodellen för beräkning av geografisk tillgänglighet för cykling i kommuner och tätorter av olika storlek (Robertson m.fl., 2018). Projektet har genomförts i samarbete med elva kommuner av olika storlek och struktur i Skåne samt i samarbete med Region Skåne. GTC-modellen har använts för att beräkna den geografiska tillgängligheten för cykling i de största tätorterna i de medverkande kommunerna, för att beräkna potentiella cykelflöden samt för att analysera följande fallstudier: förutsättningarna för ungdomar att cykla till skolor och aktiviteter, effekter av etablering av externa köpcentrum, effekter av lokalisering av järnvägspassager samt effekter av förtätning och nya bostadsområden. Möjligheten att även använda demografiska och socioekonomiska data som underlag vid modellbaserade analyser bedömdes vara goda.
Slutsatserna från projektet är att analyser och presentationer av geografisk tillgänglighet är användbara i samband med översiktsplanering och att potentiella flödesanalyser underlättar identifieringen av utvecklingsbehov i cykelnäten. Båda typerna av resultat kan vara lämpliga att använda för att åskådliggöra förutsättningarna för cykling i samband med policyarbete i kommunerna. De underlag som GTC-modellen kan tillhandahålla bedöms bidra till bättre målstyrning i planeringen.
Slutsatserna från projektet är att analyser och presentationer av geografisk tillgänglighet är användbara i samband med översiktsplanering och att potentiella flödesanalyser underlättar identifieringen av utvecklingsbehov i cykelnäten. Båda typerna av resultat kan vara lämpliga att använda för att åskådliggöra förutsättningarna för cykling i samband med policyarbete i kommunerna. De underlag som GTC-modellen kan tillhandahålla bedöms bidra till bättre målstyrning i planeringen.
Department/s
- Centre for Economic Demography
- Department of Economic History
Publishing year
2022-10-01
Language
Swedish
Publication/Series
K2 RESEARCH
Issue
1
Full text
Links
Document type
Report
Publisher
K2 - Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik
Topic
- Transport Systems and Logistics
- Human Geography
- Economic Geography
- Other Computer and Information Science
Keywords
- Geografisk tillgänglighet
- Tillgänglighet
- Cykling
- Cykelinfrastruktur
- Infrastruktur
- Transporter
- Trafikmiljö
- trafikplanering
Status
Published
Report number
2022
ISBN/ISSN/Other
- ISBN: 978-91-89407-12-1